יום חמישי, 16 ביוני 2011

מהם לימודי חינוך מיוחד ובאילו מסגרות משתלבים בוגריהם?

לימודי חינוך מיוחד, המאפשרים את השתלבותם של מחנכים ומורים מקצועיים במסגרתו של חינוך פורמאלי או בלתי פורמאלי, מציעים מגוון של תכנים שונים, הנלמדים במסגרות תומכות ומקצועיות, המוצעות בבתי הספר השונים ברחבי הארץ. במדינה בה לפחות עשירית מהתלמידים מוגדרים כתלמידים בעלי צרכים מיוחדים (בין אם תלמידים בעלי קשיי למידה ובין אם תלמידים הלוקים בפיגור שכלי) נדרשת היערכות מתאימה של מערכות החינוך השונות, לצורך מתן סיוע בנושאים שונים ואף תמיכה הן בתלמידים עצמם והן בבני משפחותיהם. בוגרי לימודי חינוך מיוחד, המשתלבים במסגרות השונות, מאפשרים לתלמידים, הזקוקים לעזרה, להשתלב במסגרת הבית ספרית הרגילה, או הבלתי פורמאלית, בעזרתם של כלים מיוחדים ושיטות לימוד ייחודיות. כיצד מתקיימים לימודי חינוך מיוחד ובאילו מסגרות ניתן לעסוק בתחום לימודי זה?

לימודי חינוך מיוחד – למי מתאימים וכיצד מתנהלים

לימודי חינוך מיוחד מכשירים מורים וגננות להתמודדות עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הפורמאליות, ולעיתים במסגרות החינוך הבלתי פורמאליות. לימודי חינוך מיוחד, הנמשכים לאורך תקופה של ארבע שנים ומעניקים תואר "בוגר בהוראה" וכן תעודת הוראה בחינוך מיוחד, מציעים מסלולי לימוד שונים, המתאימים לאנשי הוראה, המבקשים להשתלב במסגרות השונות, בין אם במסגרת ההוראה המתקנת, המתייחסת לתחום הקריאה והחשבון ומיועדת ללקויי הלמידה, ובין כמורים מייעצים או מורים המשלבים הוראה וחינוך במסגרות החינוך הרגילות. לימודי חינוך מיוחד, המוצעים במסגרתן של המכללות והאוניברסיטאות השונות, מאפשרים לכל סטודנט לבחור את ההכשרה המתאימה לו. כמו למשל, הכשרה להוראה בחינוך המיוחד לגילאי 6 עד 21, הכשרה להוראה בחינוך המיוחד לגילאי הגן ועוד.

מה מציעים, במסגרתם, לימודי חינוך מיוחד

לימודי חינוך מיוחד מציעים, במסגרתם, מבחר של קורסים שונים, המכשירים את הסטודנטים לצורך השתלבותם העתידית בחינוך המיוחד, המוצע במסגרות השונות. לצד קורסים העוסקים באסטרטגיות הוראה בהיבטים שונים, כמו נכויות והתפתחויות או לקויות שמיעה ושפה, מתנסים הסטודנטים באופן מעשי במערכת החינוכית הטיפולית, המיועדת לילדים בעלי צרכים מיוחדים. התנסות זו, המתקיימת במסגרתם של לימודי חינוך מיוחד, מאפשרת לסטודנטים ליישם את הידע הרב שנרכש במהלך הלימודים העיוניים, לצד מלווים וחונכים, העומדים לרשותם בכל עת. לימודי חינוך מיוחד מציעים התנסויות הן בבתי הספר המיוחדים, הן בכיתות הרגילות, הכוללות במסגרתן תלמידים בעלי לקויות למידה והן התנסויות כחלק מהתמחות בתחום החינוך המיוחד, התנסות בהתאם לבחירתו של הסטודנט.


השתלבותם של בוגרי לימודי חינוך מיוחד במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי

בין אם במסגרתו של החינוך הבלתי פורמאלי ובין אם במסגרתו של החינוך הפורמאלי המוכר, הרי שלבוגרי לימודי חינוך מיוחד, מוצעות מגוון של אפשרויות שונות, בהן יכולים לעסוק בתחום זה. במסגרתן של קהילות חוץ בית ספריות, הנחשבות כמסגרות של חינוך בלתי פורמאלי, יכולים בוגרי לימודי חינוך מיוחד להשתלב ולממש את מטרותיהם החינוכיות. מסגרות של חינוך בלתי פורמאלי יכולות להיות מתנ"סים שונים, ארגוני מתנדבים, מיזמים חינוכיים שונים, או מוסדות שאינם כחלק מהמסגרת הבית ספרית הפורמאלית. שילובם של בוגרי לימודי חינוך מיוחד במסגרות אלו יכולה לסייע באופן משמעותי לילדים צעירים רבים, הלוקים בקשיים שונים וזקוקים לעזרה מקצועית. לימודי חינוך מיוחד המציעים מסלול משולב עם לימודי חינוך בלתי פורמאלי מקנים לסטודנטים תעודת הוראה בחינוך המיוחד וכן הוראה בחינוך הבלתי פורמאלי ונמשכים כחמש שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה