יום שני, 17 באוקטובר 2011

לימודי תעודה להוראה נכונה וקריירה מבטיחה

לימודי תעודת הוראה מעניקים לסטודנטים או לאקדמאים אשר מעוניינים לעבור הכשרה לא רק כלים תיאורטיים ופדגוגיים, אלא גם מגוון רחב של תחומי ידע הנלמדים בצורה שוטפת במערכת החינוך בישראל. נתון זה מעיד על כך שבמסגרת לימודי תעודה נחשף התלמיד לנושאים רבים אשר מעשירים את הידע האישי והמקצועי שלו, ועוזרים לו לפתח קריירה ייחודית ועשירה. אך על מנת להבין מה הם לימודי תעודה, במה כרוכה תעודת הוראה וכיצד משתלבים אקדמאים במסגרת ההכשרה להוראה יש לבחון את תכניות הלימודים המוצעות על ידי המוסדות השונים.

 

מסלולים עיקריים של לימודים לקראת תעודת הוראה

כל סוג של לימודי הוראה המשולבים במסגרת תואר ראשון מאפשרים בחירה באחד מן המסלולים הרלוונטיים, כגון גילאי גן, יסודי, חינוך מיוחד, קידום נוער וכדומה. לאחר ההתמקדות במסלול מסוים נלמדים גם נושאי ליבה כמו אזרחות, ארץ ישראל, מתמטיקה והיסטוריה ונושאים אחרים כמו מקרא, קולנוע ואפילו צילום או וידאו ארט. המטרה של לימודים אלו היא להכשיר את המורים לתחומי הדעת בהם מתמקדת מערכת החינוך, ולמעשה לספק להם את כל הידע שהם צריכים על מנת לקבל תעודת הוראה. במקביל לתהליך לימודי תעודה מן הסוג הזה מתקיימים גם קורסים בחינוך, פדגוגיה ודידקטיה כאשר לצד השיעורים נערכים גם סמינרים מקצועיים המשלבים עבודה מעשית. חשוב לזכור כי במסגרת בתי ספר לחינוך לימודי תעודה יכולים להיות מכוונים גם לצורך השתלמויות בעריכת או תרגומי טקסט, הוראת דרך ועוד ואינם תמיד חלק ממערך ההוראה של משרד החינוך. תואר ראשון בחינוך והוראה או תעודת הוראה בפני עצמה מתקיימים במבנה לימודים מעט שונה, ובמסגרת חוגית מגוונת.

 

הסבה אקדמית לצורך קבלת תעודת הוראה

מבחינת אקדמאים המעוניינים לעבור הכשרה ולקבל תעודת הוראה, המסלול הנפוץ הוא תכנית לימודים מאתגרת וייחודית המתחשבת בציוני התואר הקודם וכמובן מוסיפה תחומי לימוד אחרים. הדגש של תכניות הסבה עבור אקדמאים הוא על הפיתוח האישי ומימוש הפוטנציאל, תוך איתור הקול הפנימי של כל מורה ומחנך לעתיד. התכניות החינוכיות אליהן נחשפים המועמדים האקדמיים הן הבסיס לקבלת תעודת הוראה, ולרוב הן נערכות במסגרות מאתגרות ומגוונת כמו למידה מרחוק, ניתוח אירועים ופגישות אישיות עם מרצים מנוסים. סטודנטים רבים אשר סיימו את התואר הראשון, או אפילו כאלו הנמצאים בעיצומו של התואר השני, מגלים כי תחום ההוראה קורץ להם. מגוון המסלולים מאפשר לכל איש הוראה למצוא את המטרות המאתגרות עבורו, ולכן האפשרות לבצע הסמכה ואף לנצל חלק מהקורסים לצורך החלפת מקצוע אידיאלית לתלמידים רבים. המגמה של מעבר לתחום החינוך אינה ייחודית רק לישראל, ובכל העולם אפשר לראות זליגה מתחומי עיסוק פרטיים לתחומים ציבוריים כמו הוראה, הדרכה, גננות וכדומה. הסיבות לכך מגוונות, אך אי אפשר להתעלם מאיכות לימודי התעודה ומההיצע הרחב של התחומים הנסקרים במסגרתה.

 

תעודת הוראה כפוטנציאל אשר מחכה להתממש

לסיכום, הביקוש אחר אנשי מקצוע איכפתיים אשר מחזיקים בתעודת הוראה מכובדת עולה משנה לשנה. משרד החינוך ומערכות הפדגוגיה האחרות פועלים על מנת לאתר אנשי הוראה ראויים, ולכן ניתן לראות דרישה גדולה מאוד למסלולי לימודי תעודה ייעודיים. תעודת הוראה המוכרת ומאושרת על ידי המועצה להשכלה גבוהה היא הדרך הטובה ביותר להוכיח יכולות אישיות ומקצועיות, אשר יתרמו לקריירה ארוכה ומוצלחת. בין אם מדובר על תואר ראשון המשלב קבלת תעודת הוראה, על לימודי תעודה אחרים בתחום החינוך או על הסבת הסמכה במסגרת תואר קיים – תחום החינוך מלא באתגרים אשר מחכים להגיע לידי מימוש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה